Engraving and Etching 1400–2000

Engraving and Etching 1400–2000
Bild vergrößern

158,00 EUR

zzgl. Versandkosten bei Auslandsversand

Art.Nr.: L 8298-6A
Engraving and Etching 1400–2000

Ad Stijnman:

Engraving and Etching 1400–2000

A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes

2012. 657 S. Zahlr., teils farb. Abb. Gebunden.

This book surveys the history of the techniques of engraving, etching and plate printing – i.e. that of manual intaglio printmaking processes – from its beginning in the 1430s until today. These developments are observed in the light of the coherence between the technique of the intaglio print (i.e. its materials and methods of production); the 'style' or outward appearance of the print; the creator of the print; and the fashion typical of a particular social group, place and time. Economic, educational and social aspects are discussed, as well as the dissemination of the trade of intaglio printmaking world-wide.
The author shows how intaglio printmaking developed steadily from the mid-fifteenth century, with the invention of the roller press and the etching of printing plates. By 1525 intaglio printmaking techniques could be said to have reached maturity and spread east and west following the European trade routes and colonisation. Further developments in plate-making were caused by a series of inventions and re-inventions. After the abolition of the guilds on the European continent around 1800, and the introduction of photography and the expansion of the graphic industry, the engraving of images became a mere mechanical procedure. The handcrafted print made way for the large-scale mechanised graphic industry which emerged in the middle of the nineteenth century. Consequently artist-etchers withdrew to an elite position to concentrate on the manual aspects of printmaking, which is the situation today.
This comprehensively illustrated study is the first of its kind to cover all elements of the trade of engraving and etching throughout six centuries. Based on an exhaustive number of primary sources it will be an essential resource for collectors, curators, conservators, printmakers and students of technical art history.

Kundenrezensionen:

Bewertung schreiben

Kunden, die diesen Artikel kauften, haben auch folgende Artikel bestellt:

Metallkonservierung Metallrestaurierung

Metallkonservierung Metallrestaurierung

Griesser-Stermscheg / Krist (Hrsg.):

Metallkonservierung Metallrestaurierung

Geschichte, Methode und Praxis

2009. 368 S. 105 Farb- u. 18 s/w Abb. Gebunden.

Kritische Beiträge zur Tradition der Metallrestaurierung im europäischen Raum, aber auch an der Universität für angewandte Kunst Wien. Dazu gibt es Berichte über aktuelle Projekte und Forschungsschwerpunkte, neue Berufsfelder im Bereich der präventiven Konservierung und Fallbeispiele aus der praktischen Denkmalpflege.

39,00 EUR ( zzgl. Versandkosten bei Auslandsversand)
Wettlauf mit der Vergänglichkeit

Wettlauf mit der Vergänglichkeit

Jutta Göpfrich / Nina Frankenhauser / Katharina Mackert:

Wettlauf mit der Vergänglichkeit
A Race against Transience

2012. 156 S. Zahlr., teils farb. Abb. Br.

Anhand von 20 Fallbeispielen berichten die Restauratoren des Deutschen Ledermuseums von Ihrer Tätigkeit. Gleichzeitig wird auf die Herausforderung, die das Material Leder für den Restaurator darstellt, eingegangen und aktuelle Erkenntnisse vorgestellt.

25,00 EUR ( zzgl. Versandkosten bei Auslandsversand)

Dieser Artikel wurde am Montag, 06. November 2017 zuletzt bearbeitet.

Warenkorb

Ihr Warenkorb ist leer.

Willkommen zurück!

E-Mail-Adresse:
Passwort:
Passwort vergessen?

Atelier Benad: Seminare

Promuseo

Messe denkmal

PHOTOLIFTER